spot_img

برای دستیابی به نتایج مطلوب در بازاریابی دیجیتال؛

«چُست و چابک» باشید!

رابرت گلیزر مدیر آژانس مارکتینگ Acceleration Partners

 

ترجمه: مهیار تیموریان

دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها را در رسیدن به مشتریان هدف و داشتنی درکی شفاف و قابل سنجش از نتایج (برنامه ریزی ها و کمپین ها) یاری می کند، اما این همه ماجرا نیست و این موضوع در مقیاس عملی به همین سادگی ها نخواهد بود.

تکنولوژی هر روز پیشرفته‌تر می شود و روش تعامل با مشتریان از حالتی به حالتی دیگر تغییر کرده و رفتار مشتریان در هر کمپین پیچیده تر می گردد. برای عقب نماندن از این تغییرات، نیازمند یک استراتژی هوشمند و چابک جهت همسان شدن، برقراری ارتباط و برآورده کردن نیاز مشتریان هستیم.

چابک بودن در بازاریابی دیجیتال دقیقا به چه معنی است؟ داشتن استراتژی یکسان و تکراری در هر سال و یکسان عمل کردن، ممکن است زیبا و خوشایند باشد اما قطعا پر بازده نخواهد بود. بهترین روش، تغییرپذیر بودن و همگام شدن با روند بازار است.

بازاریابی آنلاین «چُست و چابک» در عمل:

تعریف چیستی «بازاریابی دیجیتال چست و چابک» (Agile digital marketing) دشوار است؛ چرا که استراتژی در طول مسیر طراحی می‌شود. در  دسترس بودن و واکنش بهنگام، نسبت به هر ایده و برنامه از پیش نوشته شده یا امور داخلی هر دپارتمان اولویت دارد. در این نوع از بازاریابی، همکاری و آگاه‌سازی به جای ذخیره کردن اطلاعات در سیلوها توصیه می‌شود. ایده اصلی، نزدیک بودن به مشتریان، شناخت نیاز و خواسته آن‌ها و جدیدترین روندهای بازار است و این‌ها کلید اصلی موفقیت هستند. تمام بازاریابان می‌توانند از چهار روش اصلی که در ادامه به شرح آن‌ها می پردازیم استفاده کنند تا استراتژی بازاریابی سیال و انعطاف‌پذیر‌تری داشته باشند.

۱.تیمی بسازید که اطلاعات و دادهها را درک کند:

هسته اصلی بازاریابی چابک، درک و آنالیز سریع و درست اطلاعات و داده های بدست آمده است. شرکت های بزرگ میلیون ها دلار هزینه زیرساخت های جهت تحلیل و فهم داده های خود می کنند. برای داشتن زیرساختی درست که بهترین بازدهی را داشته باشد، نیازمند تیم های متشکل از افراد و خبره و توانا در دپارتمان تکنولوژی، کسب و کار و بازاریابی هستید.

در اولین مرحله، برای هر تیم و دپارتمان رهبری انتخاب کنید که توانایی اولویت‌بندی و مشخص کردن اهداف سازمانی را به روشی هوشمند و چابک را داشته باشد. این مدیر توانایی کنترل و ایجاد هماهنگی میان افراد تیم و نحوه اشتراک گذاری اطلاعات را داشته و در مورد اینکه نسبت به نتیجه کدام داده، باید عملی صورت بگیرد در کوتاه ترین زمان و با سرعت عمل بالا تصمیم گیری می کند.

۲.بینش‌های به دست آمده از داده‌ها را بیازمایید:

زمان آن رسیده که روش آبشاری (مدل ترتیبی توسعه و تولید به شکل جریانی مداوم)  بازاریابی را کنار بگذاریم چرا که این روش امکان چابک عمل کردن را به کل از بین می برد و زمانی که مشغول آزمایش شیوه‌های مختلف این روش هستید، آن مِتدها (تئوری‌ها) به کلی منسوخ شده‌اند!

خبر خوب اینکه به جای صرف تمام انرژی خود در آزمون و خطا و انجام مراحل روش‌هایی همچون روش آبشاری، می‌توانید تیمی متشکل از افرادی داشته باشید که از اطلاعات، آمار و داده سر‌رشته دارند و به اصطلاح داده‌ها را “می‌فهمند” و این تیم می‌تواند در فواصل زمانی کوتاه، چندین آزمون کوچک انجام داده و بهترین و سریع‌ترین بازخورد را جهت پیش‌برد کارها بگیرد.

۳.به مواردی که تاثیر مفید دارند توجه کنید و مابقی را رها کنید:

رهبر هر تیم می‌تواند نتایج و پیشرفت‌ها را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها نتیجه‌گیری کند. از پس این نتایج، اهداف و ارزش‌های جدیدی برای آینده تعیین می‌گردند. توانایی در تحلیل هوشمند و سریع داده‌ها مهمترین عامل تعیین‌کننده در این بازی است! بنابراین، توجه ویژه مدیر و رهبر هر تیم باید به موارد تاثیرگذار باشد و آن‌ها را پیگیری کند، بقیه شاخص‌ها را به اصطلاح باید “بی‌خیال” شد!

۴. بزرگتر شوید؛ همه قسمتهای بازاریابی را «چُست و چابک» کنید:

تمام بازوهای بازاریابی شما زمانی مفید خواهند بود که قابلیت توسعه، آزمون و پیاده‌سازی‌ استراتژی‌های جدید را داشته باشند. از طرفی بازاریابی دیجیتال «چست و چابک»، بسیاری از روش‌های سنتی بازاریابی کسب و کار شما را به چالش می‌کشد و ریسک تبدیل کردن یکباره تمامی جهات و ابعاد بازاریابی به شکل «چست و چابک» بسیار بالاست.

راهکار تبدیل تمامی ابعاد بازاریابی و کسب و کار به سمت و سویی مشابه «بازاریابی آنلاین چست و چابک» بسیار آسان و شدنی است؛ از قسمت‌های کوچک‌تر و کم ریسک‌تر سازمان شروع کنید؛ در مقیاسی پایین فرآیندهایی که منجر به بازاریابی چست و چابک می‌گردند را امتحان کنید؛ تیم‌ها و مدیران را رفته‌رفته هوشمندتر و تواناتر انتخاب کنید و ساختار حرکتی سازمان را از حالتی خشک و کند، به سیالی پویا و چابک تبدیل کنید.

Forbes

شماره 17 افق اقتصاد
spot_img

مطالب برگزیده