spot_img

درباره‌ی آلبر الباز طراحی که قربانی کرونا شد

مُـدی که به انسان اهمیت می‌دهد

یلی ج. جوپشتی-طراح لباس و پژوهشگر مد

آلبر الباز:«سبک تنها چیزی است که نمی‌توانید بخرید. چیزی است که از روح ما به دنیای خارج منعکس می‌شود.»

صنعت مد در غم از دست دادن یک استعداد برجسته و شخصیت بسیار دوست‌داشتنی عزادار است. آلبر الباز طراح بنام دنیای مد که در مدت فعالیت خود تاثیر بسزایی در صنعت_هنر مد داشت، در سن ۵۹ سالگی بر اثر کووید ۱۹ در پاریس جان خود را از دست داد. از فعالیت‌های حرفه‌ای اومی‌توان همکاری با جفری بین و خانه مد گای لاروش و برند لانوین اشاره کرد.

مریل استریپ:«لباس‌های آلبر برای لانوین تنها لباس‌هایی است که وقتی آنها را می‌پوشم، احساس می‌کنم خودم هستم، یا حتی نسخه بهتری از خودم هستم.»

دوران تاثیرگذار آلبر الباز در برند لانوین

الباز در سال ۲۰۰۱ به خانه مد لانوین‌ ملحق شد. در آن دوران لانوین خانه‌‌ی مد از نفس افتاده‌ای در جامعه مد بود. او به عنوان طراح و مدیرهنر خلاق برند لانوین تاثیر بسزایی در رشد و اثرگذاری این برند داشت. اما متاسفانه پس از ۱۴ سال حضور در رأس طراحي این برند، از لانوين اخراج شد. بیشتر منتقدین عرصه مد  الباز را قربانی سیاست‌های این برند دانستند.

الباز جزو شخصیت‌های محبوب محافل مد بود، طراحی‌های او مورد علاقه بسیار از افراد مطرح بود، زنانی چون مریل استریپ، میشل اوباما و ناتالی پورتمن… با طراحی‌های او پا به فرش قرمز نهادند.

صنعت مد به دلیل‌ سختگیری نسبت به زنان از آنالیز سایز بدن‌شان تا طراحی لباس‌هایی که استفاده از آنان دشوار است و همچنین سوءاستفاده‌های جنسی که در طول سالیان باعث سرکوب زنان شده است، جایگاه خوشایندی ندارد. دقیقا اینجاست که اهمیت اندیشه الباز مهم می‌شود.

اگر من زن بودم چه می‌خواستم؟

الباز را می‌توان یکی از شگفتی‌های دنیای مد دانست. او از جمله طراحانی بود که در برابر سنت‌های پیشین دنیای مد سرخم نکرد و مسیر اندیشه خود را در این عرصه دنبال کرد. شعار او از ابتدا راحتی و استقلال زنان بود. دنیای مد را برای همه یکسان می‌دانست. به زنان این اطمینان را می‌داد که رویای خود را دنبال کنند. اندیشه‌ای که خود نیز در مسیر مد بسیار به آن متعهد بود.

آلبر الباز طراح جریان‌ساز بارها در مسیر حرفه‌ای خود اعلام کرد که از طراحی برای زنان لذت می‌برد. برای او مهمترین پرسش در هنگام طراحی این سوال  بود:«اگر من زن بودم ، چه می‌خواستم؟ پاسخ او نسبت به این سوال مهم است:«لباسی که راحت است.»

از این پاسخ به راحتی نمی‌توان گذشت ‌زیرا صنعت مد به دلیل‌ سختگیری نسبت به زنان از آنالیز سایز بدن‌شان تا طراحی لباس‌هایی که استفاده از آنان دشوار است و همچنین سوءاستفاده‌های جنسی که در طول سالیان باعث سرکوب زنان شده است، جایگاه خوشایندی ندارد. دقیقا اینجاست که اهمیت اندیشه الباز مهم می‌شود. او به عنوان یک مرد از منظر یک زن تصمیم می‌گرفت که زنان چه می‌خواهند؟ این اندیشه الباز خیلی خوشایند جریان تجاری و سواستفاده‌‌گرایانه مد نبوده و نخواهد بود. اما الباز این جسارت را داشت تا همواره پرسش‌هایی از این قبیل را در صنعت مد بیان کند.

برای مثال او می‌گوید: این سوال را از خودم كردم كه چرا لباس مردان در جلو و زنان در عقب بسته می شود؟ در فیلم‌ها زنان را می‌بینید که برای بستن لباس تلاش بسیار می‌کنند. بنابراین من به این فکر کردم که می‌توانم آن را خیلی راحت‌تر طراحی کنم برای زنان.

و در جایی دیگر گفته:«من می‌خواهم لباسی طراحی کنم که یک زن براحتی با آن کیک بخورد.»

این جملات به ظاهر ساده آلبر الباز طعنه‌های هوشمندانه‌ای را به جامعه مد می‌زند. در پس جملات به ظاهر ساده شجاعت رها شدن را به زنانی می‌دهد که در جریان مد اسیر قوانین فشرده سیاست مد شده‌اند چرا که  گاهی مد آنقدر می‌تواند سختگیر عمل کند که یک زن برای خوردن کیک دچار چالش شود.

اینکه چرا لباس مردان و زنان در نحوه بستن و قرارگیری دکمه باهم‌ متفاوت است یا چرا زنان باید چنین دشواری‌هایی را متحمل شوند احتمالا خیلی ساده به نظر می‌رسد اما بسیار تعمق‌برانگیز است.

نباید به راحتی از کنار این پرسش‌های آلبر الباز گذشت. با تغییر در بستن فرم یک لباس چه انقلابی در جامعه زنان آغاز می‌شود؟ کدام سیاست در تمام این سال‌ها چنین فشار و سرکوبی را بر جامعه زنان تحمیل کرده است؟ تغییر بستن لباس از پشت به جلو، چه تاثیری بر روی زنان می‌گذارد؟

AZ Factory

البازبعد از حدود ۵ سال غیبت در دنیای مد توانست برند تجاری خود را  با نام AZ Factory تأسیس کند. او در رابطه با دوران غیبت خود این‌چنین گفت:«من وقت آن را داشتم که زندگی را نه به عنوان یک طراح مد بلکه فقط به عنوان یک انسان مشاهده و زندگی کنم.»

او در مجموعه جدید خود به مسائل محیط زیستی و همچنین استفاده راحت از لباس و شست‌وشوی راحت و مد ارزان اهمیت فراوان داده بود. لباس‌های او در برند جدیدش برای تمامی سایز‌ها طراحی شده است. تلاش او به مد هدفمند و کاربردی برای تمامی افراد، بسیار قابل اهمیت و ارزش است. تمام هدف او قوت بخشیدن به  برندی بود که وی می‌گفت:«مدی که به انسان اهمیت می‌دهد.»

اردی‌بهشت 1400 | شماره 78 افق اقتصاد

spot_img

مطالب برگزیده