spot_img

دو مهارت بنیادی رهبران تراز اول ورزش دنیا

 

دو مهارت بنیادی رهبران تراز اول ورزش دنیا

رهبران بزرگ ورزش جهان دو مهارت بنیادی دارند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد دو مهارت بسیار مهم و حیاتی رهبران قدرتمند ورزش دنیا با شما صحبت کنیم. افراد قدرتمند در صنعت ورزش نه تنها با اوضاع دشوار کنار می‌آیند بلکه از آن‌ها درس هم می‌آموزند.

درباره اصالت

در سازمان‌های ورزشی ایران گاهی معنای اصالت را به اشتباه درک نموده و گمان می‌رود اصالت یک کیفیت ذاتی است و اصالت رابطه مستقیم با ارتباطات فردی، ریشه‌های خانوادگی و یا نژادی دارد. بنابر این با تکیه بر این باورهای غلط نتیجه گرفته می‌شود آن مدیر ورزشی اصالت دارد که اهل فلان شهر باشد.
اما پژوهشگران حوزه رهبری معتقدند اصالت علی رغم اینکه داشتنی نیست بلکه دیدنیست و در حقیقت اصالت کیفیتی است که دیگران باید ببینند.

و همان طور رهبران موفق ورزش دنیا اصالت را در راستی، درستی و پیروی از اصول‌ می‌دانند. رهبران ورزشی برای اینکه بتوانند در فدراسیون‌ها، هیئت‌ها، باشگاه‌ها و کسب و کارها تحت هدایت خود اصالت را نهادیه سازند با دو چالش بزرگ سروکار دارند.

چالش اول :یک مدیر موفق ورزشی باید یقین داشته باشد گفتارش با کردارش هم‌خوانی دارد در غیر این صورت کارمندانش اصالت او را باور نخواهند داشت.

چالش دوم :اگر می‌خواهید کارمندان‌تان از شما پیروی کنند تا به اهداف سازمانی برسید باید کاری بکنید که به شما وصل شوند. این بدان معناست که برای هر مخاطبی فراخور شخصیت همان فرد رفتار شود.

اصالت تنها با حل‌کردن این دو چالش میسر نمی‌شود بلکه اصالت بازتابی از گوهر ذاتی پرورش و توسعه‌یافته هر مدیری است. برای موفقیت سازمان ورزش خود در کلاس جهانی نباید ادای رهبری را درآورد بلکه باید رهبری را آموخت. مدیران موفق ورزش در هر سطحی می‌دانند کی، در برابر چه کسی، چه جنبه از شخصیت خود را نمایان سازند.

مدیران نخبه در صنعت ورزش بعد از نهادینه‌ساختن اصل اول رهبری (اصالت) در لایه‌های شخصی خویش، می‌توانند هماهنگی کاملی با محیط خود بدست آورند.
و برای درک خواسته‌ها و نگرانی‌های کارمندان به شم درونی خود که حاصل تجربیات (گاهی تلخ) است روی می‌آروند.

متقاعدسازی

به نظر سازمان‌های ورزشی بواسطه نقش بسیار حساسی که در جامعه دارند بیش از هر سازمانی به هنر متقاعدکنندگی نیازمند هستند. شما چه بعنوان مدیر خواه در یک باشگاه حرفه‌ای با سی میلیون طرفدار یا در سمت یک باشگاه بدنسازی و حتا مدیر یک سالن ورزش مخصوص دانش‌آموزان باشید در فراگیری و استفاده از این تکنیک هیچ فرقی باهم نخواهید داشت.

در بین جامعه تربیت بدنی و علوم ورزشی کم نیستند افرادی که مفهوم متقاعدسازی را با مفاهیم غلط فریب، سوء استفاده و یا منفعت‌طلبی یکی می‌دانند.

تحقیقات زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از ابزارها و تکنیک‌های مدیران برتر ورزش دنیا استفاده از اصول متقاعدسازی و اقناع مخاطب است. برجسته‌ترین رهبران ورزشی دنیا از این ابزار بسیار استفاده می‌کنند. همچنین نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که رهبران تاثیرگذار ورزش دنیا پا فراتر گذاشته و با استفاده از این تکنیک سعی بر تغییر باورها و رفتار کارمندان خود در سازمان‌های ورزشی هستند.

متقاعدسازی معمولا در سه سطح اتفاق می‌افتد: برای کاهش مقاومت، پذیرش بیرونی، تغییر باورها.

چند مثال از کاربردهای متقاعدسازی

  • در مجامع ملی و بین‌المللی برای دریافت امتیاز میزبانی بازی‌ها تمامی کمیته‌ها را متقاعد می‌سازید که توانایی برگزاری این رویداد ورزشی را در سطح عالی دارید.
  • بعنوان دانش‌آموخته تربیت بدنی می‌توانید در مصاحبه استخدامی مجلل‌ترین استخر ایران با استفاده از اصول متقاعدسازی قبول شوید و درآمد بالایی داشته باشید.
  • در فروش تجهیرات ورزشی موفق‌تر عمل می‌کنید.
  • می‌توانید با استفاده از متقاعدسازی بهترین سخنرانی را در همایش‌ها، کلاس‌ها و مجمع‌های ورزشی داشته باشید.
  • در هنگام بیان برنامه‌های خود به عنوان نامزد ریاست فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی می‌توانید از ابزار متقاعدسازی استفاده کرده و رای‌های بیشتر را سمت خود سوق دهید.

آکادمی صنعت ورزش

هفته سوم شهریور/ شماره 94 افق اقتصاد

spot_img

مطالب برگزیده