spot_img

سودای آذربایجان برای پر کردن خلاء گاز روسیه در اروپا

 

افق اقتصاد- اکنون که اروپا برای تحریم صادرات انرژی روسیه برنامه دارد، آذربایجان خود را در جایگاهی می بیند که گاز بیشتری به قاره سبز صادر کند. دهه‌هاست که اتحادیه اروپایی به گاز ارزان روسیه وابسته است، حتی پس از ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه توسط مسکو در سال ۲۰۱۴. به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از فارن پالیسی، با توجه به حوزه‍های عظیم گازی دریای خزر، که از مسیر شبکه لوله‍های کریدور گازی جنوب به ایتالیا و یونان وصل است، باکو در جایگاه نخست برای پرکردن خلائی است که با تحریم گازی روسیه ایجاد می‍شود.

ماه گذشته، شرکت نفت دولتی آذربایجان، سوکار SOCAR اعلام کرد که در نظر دارد صادرات گاز طبیعی به اروپا را همین امسال تا سی درصد افزایش دهد و در گام اول هم 2.6 میلیارد مترمکعب گاز را تحویل داده است. یک سخنگوی سوکار گفت که این یک ارزش افزوده برای اقتصاد آذربایجان است و همزمان جایگاه کشور را به عنوان تامین‍کننده مطمئن گاز به اروپا تقویت می‍کند.

برای آذربایجان که درآمدهای نفتی و گازی‍اش موجب شد سریع‍ترین رشد اقتصادی را از سال 2000 تا 2014 داشته باشد، منافع حاصل از موقعیت کنونی، بسیار هنگفت است. بر پایه ارزیابی مرکز پژوهش‍های انرژی و هوای پاک مستقر در فنلاند، از زمان یورش ولادیمیر پوتین به اوکراین، مسکو تنها بابت فروش گاز به کشورهای اتحادیه اروپایی، تقریبا 25 میلیارد دلار درآمد داشته است. این حجم از درآمد که اکنون عملا به دیگر کشورهایی پیشنهاد می‍شود که امکان عرضه گاز به اروپا را دارند، تقریبا ده برابر کل درآمد گازی آذربایجان در سال 2019 است. به گفته یک اقتصاددان آذری، در بهترین حالت، در پنج سال آینده، این کشور شاید بتواند حدود 20 میلیارد متر مکعب گاز را در فاز دوم کریدور گازی جنوب به اروپا برساند. یعنی تنها یک هشتم 155 میلیارد متر مکعب گازی که اتحادیه اروپایی در سال 2021 از روسیه وارد کرد.

spot_img

مطالب برگزیده