spot_img

نیاز به تغییر از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال- 3

 

مهیار تیموریان

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

در شماره پیش به بررسی برخی مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی پرداختیم. از این شماره، به معرفی و بررسی زیرشاخه‌های اصلی دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت.

تقریبا تمام افراد و شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی دیجیتال، تصویری شفاف از چگونگی رسیدن به اهداف هر کمپین بازاریابی در هر کسب و کار را در ذهن دارند و ابزارهای لازمه را به خوبی می‌شناسند. در ادامه به بررسی برخی از شناخته شده‌ترین ابزارها، شاخه‌ها، تاکتیک‌ها و کانال‌های دربرگیرنده هر یک از آن‌ها می پردازیم؛

بهینه‌سازی موتور جستجوگر (SEO):

بهینه‌سازی موتور جستجو (به اختصار) “سئو” فرآیندی است که نتیجه آن دست‌یابی به رتبه‌ای مناسب در صفحه نتایج موتورهای جستجو همچون گوگل است. زمانی که وب‌سایت شما از نظر سئو وضعیت بهتری نسبت به رقبا داشته باشد (زودتر و بالاتر از وب‌سایت رقبا نمایش داده شود) مشخصا ترافیک بیشتری وارد سایت شما خواهد شد و بازدید بیشتری از وب‌سایت کسب و کار شما صورت خواهد گرفت. اما به این نکته توجه کنید که سئوی بهتر به معنی ترافیک و حجم بازدید بیشتر نیست، اگر سایت شما از نظر سئو دارای وضعیت خوبی باشد، آن‌گاه کسب و کار شما شانس بیشتری برای زودتر دیده شدن نسبت به سایر رقبا خواهد داشت و سئوی خوب همه چیز نیست. متاسفانه در کشور ما بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ از روش‌های غیر صحیح و “فوری” برای داشتن سئوی بهتر سایت مشتریان خود استفاده می‌کنند، به مشتری وعده قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در یک ماه می‌دهند و رقم‌های کلانی نیز بابت این “مثلا سرویس” و خدمات خود دریافت می‌کنند اما در مورد سئو نکته‌ای وجود دارد که در ابتدای توضیح به آن اشاره کردم؛ سئو یک “فرآیند” است. فرآیندی زمان‌بر که باید به درستی انجام گردد، در غیر این صورت رفتاری است که شرکت‌های فوق الذکر انجام می‌دهند و “کلاه بر سر گوگل” می‌گذارند. متاسفانه فعلا حساسیت گوگل نسبت به زبان فارسی کم است، گرچه با پیشرفت هوش مصنوعی و به روزرسانی‌های متوالی الگوریتم‌های گوگل، در آینده‌ای نه چندان دور روز موعود این شرکت‌ها و سایت‌های بخت برگشته تحت سرویس‌دهی آن‌ها فرا خواهد رسید و همگی سر از ناکجا آباد “گوگل” در می‌آورند.

در مورد فرآیند سئو و جزئیات مرتبط با آن، جای صحبت و توضیح بی اندازه است که در حوصله مقاله ما نمی‌گنجد.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

محتوا (content) پادشاه است و “گوگل” عاشق محتواست! این توصیف به سادگی و شفافیت گویای اهمیت تولید محتوا و نقش بسیار مهم آن در بازاریابی دیجیتال است. محتوا در “سئو” نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کند. بار ایجاد توجه و درگیر شدن مخاطبین با کسب و کار آنلاین به دوش محتواست. محتوا نقشی بسیار مهمی در آوردن ترافیک و بازدیدکننده به وب‌سایت را داراست. در یک کلام باید بگویم “محتوا همه چیز است”! نکته‌ای که در تولید محتوای دیجیتال وجود دارد که متاسفانه در کشور ما اکثرا کوچکترین توجهی به آن نمی‌شود، تفاوت جنس، ساختار، سناریو، ماهیت کاربردی و نحوه تاثیرگذاری آن نسبت به محتوای آفلاین (سنتی) است. هر فردی که پیشتر در حوزه آفلاین تجربه تولید محتوا داشته یا حتی به عنوان “کپی رایتر” فعالیت کرده لزوما “کانتنت مارکتر” (بازاریاب محتوایی” آنلاین نیست! تولید محتوای دیجیتال “اصولی” به خودی خود علمی است که نیازمند کسب مهارت‌های لازم و کسب تجربه است.

محتوا خوراک اصلی مورد استفاده در وب‌سایت، بلاگ، اینفوگرافی، شبکه‌های اجتماعی و … می‌باشد و شاخه‌های متعددی همچون عکس، متن، ویديو، موشن و … را دربر می‌گیرد. 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) 

شبکه‌های اجتماعی هر روز پربازدیدتر، محبوب‌تر، کاراتر و اثرگذارتر از روز قبل می‌شوند. سرعت رشد و جذب مخاطب “شبکه‌های اجتماعی” در تاریخ بشریت بی‌مانند است. مخاطبی که “اینستاگرام” در یک سال پیدا کرد، برای تلویزیون ۱۳ سال زمان برد!

شبکه‌های اجتماعی با توجه به ماهیت کسب و کارها، بهترین فضا برای ایجاد ارتباطی دو طرفه و تنگاتنگ با مخاطبین هستند. “کیفیت” محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام بسیار مهم‌تر از “کمیت” می‌باشد و تمامی کسب و کارها ضمن حضور پررنگ، فعال و مستمر خود در این دنیا باید ارزش زیادی برای کیفیت محتوای تولیدی قائل باشند.

قسمت سوم “اقتصاد دیجیتال” را در اینجا به پایان رسانده و در شماره بعد به ادامه بررسی ابزارها، شاخه‌ها و تاکتیک‌های مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال خواهم پرداخت.

شماره 17 افق اقتصاد

spot_img

مطالب برگزیده