spot_img
پرسش‌هایی پیرامون یک پرونده‌ی مختومه

استراماچونی و استراماچونی‌ها

دکتر محمود پایدار

چندی پیش یک خبر ورزشی یک سونامی‌از اخبار را به راه انداخت. خبر این بود: “استراماچونی، مربی استقلال ایران را ترک کرد.” با انتشار این خبر میلیون ها هوادار نگران از وضعیت آینده تیم،  روزها و هفته ها زمان و انرژی خود را صرف دنبال کردن اخبار مربوط به بازکشت استراماچونی کردند از طرفی بسیاری ازآنها تمام تقصیرها را گردن هیئت مدیره و مدیر عامل و وزیر ورزش انداختند.. موضوع به قدری انعکاس پیدا کرد که وزیر ورزش، سفیر ایران در ایتالیا، معاون وزیر امور خارجه، معصومی‌نژاد از رم J و سایر سیاسون نیز وارد موضوع شدند و ظاهرا سعی کردند موضوع را حل کنند. میلیونها نفر ساعت انرژی و زمان هزینه این وضعیت شد و می‌شود و خواهد شد و کسی  نمی‌تواند آن را جبران کند در صورتی که امکان مدیریت آن وجود داشت. من هم به عنوان یک هوادار فوتبال (البته نه هوادار استقلال) خبرها را دنبال می‌کردم. اما من سعی می‌کنم تا آنجا که میتوانم در برخورد با اخبار، آنها را تحلیل کنم. البته از آنجا که من کارشناس ورزشی نیستم نمی‌توانم اطلاعات کاملی از این اتفاق داشته باشم، اما به عنوان یک کسی که الفبای روشهای تحلیل را می‌شناسم سعی در بررسی اخبار دارم. ساده ترین شروع برای تحلیل یک خبر سئوال پرسیدن درباره آن موضوع است. در اینجا با استفاده از تکنیک «پرسش‌گری انبوه» سعی می‌کنیم موضوع را تا حدی روشن تر کنیم. در این تکنیک سعی می‌شود بدون سانسور و طبقه بندی سئوالات، هر سئوالی که به ذهنمان می‌رسد را یادداشت ‌کنیم و درگام‌های بعدی به دنبال پیدا کردن پاسخ این سئوالها خواهیم بود. اینجا تعدادی از این سئوالت را می‌آوریم:

  1. دلیل اصلی رفتن چه بود؟
  2. آیا فقط مسائل مالی باعث رفتن او شد؟
  3. چرا قبلا در مورد پرداختی‌ها با توجه به شرایط خاص کشور تدبیر نشده بود؟
  4. سایر باشگاه‌ها و مربیان و بازیکنان خارجی این مشکلات را چگونه حل می‌کنند یا خواهند کرد؟
  5. آیا حتما باید این موضوع به بحران تبدیل می‌شد تا برای آن اقدام کرد؟
  6. سهم طرف ایتالیایی در این اتفاق چقدر بوده و آیا فقط طرف ایرانی مقصر است؟
  7. این مسئله صرفا ورزشی است؟
  8. آیا رفتن مربی تیم ملی هم مشابه این اتفاق بود؟
  9. آیا پرداخت نشدن پول برانکو هم به این موضوع شباهت دارد؟
  10. اگر تنها مشکل موجود، نحوه انتقال وجه است و این به خاطر تحریم‌ها است، چرا از سال‌ها قبل برخی باشگاهها در پرداخت‌های مالی به مربیان و بازیکنان خارجی مشکل دارند و برخی دیگر ندارند؟
  11. اساسا انتخاب یک مربی چه فرآیندی را طی می‌کند؟
  12. چه مکانیزم‌هایی وجود دارد که منافع تیم تامین شود؟
  13. آیا قرارداد ترکمانچایی بوده یا استقلال هم حقوقی دارد؟
  14. چرا استراماچونی درست بعد از این که استقلال در جایگاه مناسبی قرار گرفت این تیم را ترک کرد؟
  15. آیا پشت این همه هیاهو، خبرهای دیگری هم بوده که منتشر نشده؟
  16. نقش و سهم فدراسیون و وزارت ورزش در موضوع چیست؟
  17. سیستم اداره باشگاه‌ها از تعیین هیئت مدیره و انتخاب مدیرعامل تا انتخاب بازیکن و سرمربی و پرداخت هزینه‌ها چگونه است؟
  18. نقش هواداران در این فرآیندها چگونه است؟
  19. ….

شما هم می‌توانید به این سئوالات اضافه کنید. تا اینجا گام اول را طی کرده‌ایم. با توجه به این که تعداد سئوالات می‌تواند خیلی بیشتر شود بنابراین بهتر است پاسخ‌دهی به سئوالات از سئوالات ضروری شروع شود. اظهارنظر اولیه پیرامون این مشکل نیازمند پاسخ دادن به این سئوالات است و برای این منظور، گام بعدی را باید بردایم یعنی پیداکردن مشاور یا مشاورین خبره و آگاهی که به این سئوالات جواب دهند.

امیدوارم مسئولین ورزشی و غیرورزشی ما هم قبل از هر اقدامی ‌سئوالات خودشان را طرح و پاسخ دهند تا دچار بحران‌هایی این چنینی نشویم.

شماره 37 افق اقتصاد

 

spot_img

مطالب برگزیده