spot_img

قطر دومین سرمایه‌‌گذار بزرگ در ترکیه است

 

سجاد آتشبار- قطر سرمایه‌‌گذاری‌‌های قابل توجهی در ترکیه انجام داده است. برآوردها نشان می‌‌دهد که قطر با 33 میلیارد دلار، دومین سرمایه‌‌گذار بزرگ در ترکیه است. این میزان از سرمایه‌‌گذاری بیش از کل سرمایه‌‌گذاری سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌‌فارس در ترکیه است.

برای مثال قطر 10 درصد از سهام بورس استانبول را در اختیار داشته و سهام قابل توجهی نیز در بانک‌‌های بزرگ ترکیه دارد. قطر از سال 2020 بیش از 15 میلیارد دلار سواپ مالی با ترکیه انجام داده است. اما یکی از بزرگترین نشانه‌‌های روابط استراتژیک قطر و ترکیه سرمایه‌‌گذاری‌‌های بزرگ قطر در صنایع دفاعی ترکیه و همین‌‌طور خرید محصولات دفاعی این کشور است. در واقع قطر بخشی از منابع مالی صنایع دفاعی ترکیه را تامین می‌‌کند. برای مثال قطر 50 درصد از سهام شرکت بزرگ بی‌‌ام‌‌سی شرکت سازنده وسایل نقلیه نظامی ترکیه را در اختیار دارد.

محاصره قطر، ترکیه را به یکی از بزرگ‌‌ترین تامین‌‌کنندگان منابع مصرفی و وارداتی این کشور ثروتمند تبدیل کرد. شرکت‌‌های بزرگ ترکیه‌‌ای در زمینه ساخت زیرساخت‌‌های قطر نیز جایگاه مهمی را به‌‌دست‌‌آوردند. این شرکت‌‌ها تاکنون 32 میلیارد دلار در قطر سرمایه‌‌گذاری کرده‌‌اند. از سوی دیگر  شرکت‌‌های ترکیه‌‌ای متولی اجرای پروژه‌‌هایی به ارزش بیش از 18 میلیارد دلار در قطر هستند.

حال که قطر در حال ترمیم روابط خود با کشورهای همسایه است، شرکت‌‌های ترکیه‌‌ای نسبت به حفظ جایگاه خود در این کشور دغدغه دارند و یکی از اهداف سفر اردوغان به دوحه تلاش برای حفظ و ارتقای جایگاه شرکت‌‌های ترکیه‌‌ای در قطر بوده است. با این حال سرمایه‌‌گذاری‌‌های قطر در ترکیه صرفا 5 درصد از سرمایه‌‌گذاری‌‌های 400 میلیارد دلاری قطر در عرصه بین‌‌المللی است و صادرات حدود 5/1 میلیارد دلاری ترکیه به قطر درصد ناچیزی از کل صادرات ترکیه را شامل می‌‌شود. /جریان

هفته اول  اسفند/ شماره 113 افق اقتصاد
spot_img

مطالب برگزیده