spot_img

فین‌تک، راهی برای توسعه و شکوفایی اقتصاد

 

فرشید شهرکی- توسعه دهنده کسب و کار

امروزه و با گذشت زمان، افراد بیشتری از خدمات مالی دیجیتالی استفاده می­کنند. با توجه به آمار منتشر شده توسط موسسه جونیپر ریسرچ؛ تنها در سال 2020، شمار حساب­های مالی فعال که از خدمات تلفن همراه استفاده کرده‌اند به عدد 1.2 میلیارد رسیده است. برخی از محققان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2026 بیش از نیمی از جمعیت جهان یعنی 4.2 میلیارد نفر به بانکداری دیجیتال دسترسی خواهند داشت.

فین­تک (فناوری مالی) هر بار با تکامل راه‌حل­هایی که ارائه می­دهد به سرعت موجب تغییرات شگرفی در بخش خدمات مالی می­شود. همراه با بسیاری از صنایع، بازیگران مهم این حوزه نیز به تدریج از فرآیندهای دستی و سنتی به سمت خدمات مالی دیجیتالی و خودکار گرایش پیدا کرده‌اند. با پیشرفت‌های مداوم فناوری و تکنولوژی، ظرفیت پذیرش فرایندهایی مانند پرداخت‌های سریع و آنلاین، اعطای تسهیلات غیرحضوری، استفاده از خدمات بانکی توسط تلفن همراه، بهره‌گیری از سرویس کیف پول‌های الکترونیکی، مدیریت ثروت و مواردی از این قبیل افزایش یافته است. اگرچه فین­تک جزو بازارهای نوظهور محسوب می­شود، اما این حوزه با توجه به گسترش اینترنت و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند به شدت در حال رشد است. امروزه، بازیگران بسیاری به سوی صنعت فین­تک گرایش یافته­اند و در نتیجه کیفیت بهره‌مندی از خدمات مالی و پرداخت بهبود یافته و موجب رونق آن شده است. در حال حاضر اندازه بازار فین تک در دنیا  بالغ بر 6.5 میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2028 به 16.6 میلیارد دلار نیز برسد.

ظهور نوآوری در راه کارهای فین­تک

پلتفرم­های فین­تکی همواره از فناوری­های نوظهوری همچون بلاکچین (Block Chain)، کلان داده (Big Data)، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا برای تکمیل و ارتقاء راه‌حل­های خود استفاده می­نماید و موجب ایجاد ارزش در دنیای دیجیتال می­شود. این پیشرفت‌ها در حالی که خدمات مالی را امن و شفاف می‌سازد، فرصت‌های بیشتری نیز برای همه ذینفعان این بخش فراهم می‌کند.

عواملی همچون استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و دسترسی آسان به اینترنت منجر به تکامل اکوسیستم فین‌تک شده است. علاوه بر این، اتخاذ چنین راهکارهایی از سوی فین­تک راه را برای ورود کاربران مبتدی به این صنعت هموار نموده و موجب رفع مشکلات و موانع سنتی شده است. با استفاده از نوآوری‌های فناورانه، پلتفرم­های بیشتری به سمت ارائه خدمات مالی در سطوح مختلف و مناطق متعدد روی آورده و مشکلاتی نظیر دور افتادگی جغرافیایی، پیچیدگی‌های فرآیندی و مواردی از این دست دیگر مفهومی ندارد.

دیجیتالی‌کردن فرآیندهای بانکی

در طی چند سال گذشته، استقبال گسترده­ای که از سمت مردم در پذیرش راه‌حل‌های فین­تک صورت گرفته است، نحوه تعامل آنها با خدمات مالی، اعم از خدمات بانکی، پرداختی، وام‌دهی یا سرمایه‌گذاری را تغییر داده است. این راه‌حل­ها، فرآیندهای مالی را برای کاربران راحت و آسان نموده به گونه­ای که می­توانند تصمیمات مالی امن و آگاهانه­ای را با حداقل ریسک اتخاذ نمایند. بخش­های مختلف فین‌تک با تمرکز و توجه ویژه­ای که بر جمعیت‌ جوان‌ کشورها داشته­، دسترسی مالی را میان این قشر پر اهمیت و فعال تقویت نموده و از این طریق موجب رشد اقتصادی شده­اند.

بهبود دسترسی به تسهیلات

فین­تک‌ها در چند سال گذشته با ارائه راه‌حل­های نوآورانه، بهره‌مندی از اعتبار و تسهیلات را برای مشتریان بهبود بخشیده‌اند. درک درست از دسترسی مشتری به تسهیلات و ظرفیت بازپرداخت امر مهمی است که امروزه پلتفرم‌های وام‌دهی دیجیتال با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که منجر به سنجش دقیق‌تر رتبه اعتباری افراد شده است، دست پیدا کرده­اند.

فراگیری خدمات و سرویس مالی

فین­تک‌ها به طور غیرقابل انکاری نقش مهمی در فراگیری و بهره‌مندی افراد از خدمات و سرویس‌های مالی داشته‌اند. توسعه مداوم راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری در حوزه مالی برای حصول اطمینان در این امر بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. با گسترش خدمات تجاری، سرمایه‌گذاری، وام‌دهی، بیمه و مدیریت ثروت و غیره، هم‌افزایی و هماهنگی میان شرکت­های ارائه دهنده خدمات مالی و راه حل­های نوآورانه فین­تک می­تواند توسعه اجتماعی و اقتصادی را در کشور بیشتر و پر رونق نماید.

کلام آخر

در دنیای امروز، راه‌حل­های هوشمند ارائه شده توسط شرکت­های فین­تک برای رشد بخش خدمات مالی بسیار مهم است. این راه‌حل­های نوآورانه که مبتنی بر فناوری‌های داده‌محور است و با بینشی عمیق از روند بازار و رفتار مصرف‌کننده حاصل می­گردند، موجب رشد روزافزون اقتصاد و همچنین گرایش مردم به سمت خدمات مالی دیجیتالی شده است. این امر موجب سودرسانی به همه ذینفعان این حوزه اعم از مشتریان، مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و کسب و کارها می­شود چون ممکن است خدمات جدید و بهبود‌یافته­ای داشته باشند که با نیازهای آنها بیشتر متناسب است. به عنوان مثال افتتاح یک حساب بانکی را امروزه می­توان در چند دقیقه با تلفن همراه انجام داد در حالی که چنین چیزی در گذشته از سوی بانک­ها یک رویا بوده و بعضاً هنوز هم برای رسیدن به آن تلاش می­کنند. بنابراین باید اذعان داشت که سرمایه­گذاران فین­تک در حال ورود به عصری طلایی هستند.

هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۱/ شماره ۱۱7 افق اقتصاد
spot_img

مطالب برگزیده