spot_img

چرا بلاک‌چین نمی‌میرد؟

 

نیاز دنیای امروز به بحث شفافیت باعث می‌شود که بلاکچین زنده بماند و در جهت تکامل قدم بردارد. از بانکداری و ارتباطات ایمن گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، ‌‌‌‌بلاک‌چین تاثیر زیادی بر آینده خواهد داشت.

جامعه امروز مملو از عدم اطمینان است. برای اطمینان از صحت اطلاعات به سیستمی با امنیت قوی نیاز است که در آن سوابق ذخیره شود و حقایق توسط شاهدان زیادی تأیید شود تا امکان تغییر و فریب در اطلاعات وجود نداشته باشد.

در بلاکچین هیچ شخص یا شرکتی مالک آن نیست. در عوض، اطلاعات در بسیاری از رایانه‌های شخصی ذخیره می‌شود تا هیچ واسطه‌ای وجود نداشته باشد. همچنین به هدف اینکه کسی قادر به حذف و یا تغییر اطلاعات نباشد، غیرمتمرکز است. با این حال، امکان دسترسی و استفاده از آن برای هر فردی مهیا است. ‌‌‌‌بلاک‌چین یک پشت صحنه عالی برای بسیاری از فناوری‌های در حال تغییر خواهد بود و بر نحوه آموزش، مدیریت، مصرف، حکومت و ارتباط ما تأثیر خواهد گذاشت.

چگونه بلاک‌چین جهان را تغییر خواهد داد

بانکداری و پرداخت‌ها : ‌‌‌‌بلاک‌چین نقل و انتقالات را از هر جای دنیا امکان‌پذیر می‌کند. در دنیای امروز نقل و انتقالات بین‌المللی به سادگی امکان‌پذیر نیست، اما با استفاده از بلاکچین این حرکت به سادگی، با هزینه بسیار پایین‌تر و با سرعت بالاتر امکان‌پذیر است.

امنیت سایبری : تمام داده‌ها با استفاده از رمزگذاری پیشرفته در ‌‌‌‌بلاک‌چین تأیید و در برابر تغییرات غیرمجاز و هک مقاوم می‌شوند. سرورهای متمرکز بسیار مستعد از دست دادن داده‌ها، فساد، خطای انسانی و هک هستند. استفاده از یک سیستم توزیع‌شده غیرمتمرکز ‌‌‌‌بلاک‌چین و ذخیره‌سازی داده‌ها در فضای ابری این امکان را ایجاد می‌کند تا محافظت قوی‌تر در برابر حملات داشته باشد.

اینترنت اشیا : امروزه اینترنت اشیا (IoT) شامل اتومبیل‌ها، ساختمان‌ها، زنگ درها و حتی یخچال‌هایی است که با نرم افزار، اتصال شبکه و حسگرها تعبیه شده‌اند. با این حال، از آنجایی که این دستگاه‌ها از یک مکان مرکزی کار می‌کنند که ارتباطات را مدیریت می‌کند، هکرها می‌توانند به ماشینی که در حال رانندگی هستید یا خانه شما دسترسی پیدا کنند. به گفته Kamil Przeorski، متخصص در قابلیت‌های بیت‌کوین و اتریوم، ‌‌‌‌بلاک‌چین ظرفیت رفع این نگرانی‌های امنیتی حیاتی را دارد زیرا تمام اطلاعات و داده‌ها را غیرمتمرکز می‌کند. این موضوع با افزایش قابلیت‌های اینترنت اشیا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ارتباطات یکپارچه: بلاک‌چین‌ها می‌توانند ارتباطات خودکار سریعتر، ایمن‌تر و قابل اعتمادتر را فعال کنند. ارتباطات خودکار یا دیجیتال مبتنی بر الگوریتم‌های از پیش ساخته شده درحال‌حاضر در برخی صنایع در حال وقوع است. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از ایمیل‌ها، هشدارهای سیستم و اعلان تماس‌ها. مت پترسون، یکی از بنیانگذاران Jive Communications و یکی از نخستین پذیرندگان و استخراج‌کنندگان بیت کوین بیان کرده است که اگرچه بسیاری از ارتباطات درحال‌حاضر خودکار هستند، اما این نوع ارتباط عموماً غیربحرانی و ناهمزمان انجام می‌شود. در واقع بلاکچین یک رکورد غیرقابل تغییر از ارتباطات ایجاد می‌کند. این امر ایمنی و را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

دولت: حتی رد پای بلاکچین را می‌توان در سیاست و دولت‌ها نیز دید. با ‌‌‌‌بلاک‌چین می‌توان بوروکراسی را کاهش و امنیت، کارایی و شفافیت را افزایش داد. کمک‌های رفاهی نیز می‌تواند با سهولت بیشتری تایید و توزیع شود. حتی در انتخابات می‌توان از این سیستم استفاده کرد و مشروعیت شمارش رای‌ها از این طریق تایید شوند.

تامین مالی جمعی و کمک مالی به خیریه‌ها : کمک مالی به یک هدف ارزشمند هرگز ایده بدی نیست. اما چند درصد از کمک مالی شما واقعاً به کسانی داده می‌شود که برای آنها در نظر گرفته شده است؟ بلاک چین‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مطمئن شوید که پول شما دقیقاً به جایی می‌رسد که برای رسیدن به آن نیاز دارید. خیریه‌های مبتنی بر بیت‌کوین درحال‌حاضر از طریق قراردادهای هوشمند و سیستم‌های اعتبار آنلاین، ایجاد اعتماد کرده‌اند و به اهداکنندگان اجازه می‌دهند کمک‌های خود را از طریق یک دفتر کل امن و شفاف مشاهده کنند. اکنون برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد این امکان را فراهم کرده است که پناهندگان با استفاده از اسکن عنبیه به جای کوپن، پول نقد یا اعتبار، غذا بخرند.

به طور کلی با وجود نقص‌های زیادی که در حال حاضر در بلاک‌چین دیده می‌شود، اما به دلیل شفافیت و اطمینان از اطلاعاتی که این شبکه ایجاد می‌کند، قادر به جبران این کمبود در دنیای امروز خواهد بود./بورسان

هفته دوم خرداد ۱۴۰۱/ شماره ۱۲۰ افق اقتصاد
spot_img

مطالب برگزیده