spot_img

BNPL  ؛ مقصدی که باید بسوی آن شتافت

 

فرشید شهرکی- مشاور کسب و کار

سرویس جدید و جذاب اعطای تسهیلات خرد کوتاه مدت که موجب افزایش قدرت خرید مصرف کننده می‌شود. طبق بررسی‌های انجام‌‌شده و شرایط اقتصادی فعلی، این سرویس می‌تواند به محبوب‌‌ترین سرویس پرداخت در سراسر کشور به صورت آنلاین و آفلاین تبدیل گردد.

وضعیت فعلی استفاده سرویس BNPL یا همان الان بخر بعداً پرداخت کن، در دنیا به طرز شگفت‌‌انگیزی صعودی است به گونه‌‌ای که طبق آمار اعلام شده توسط موسسه تحقیقاتی جوپیتر پیش‌‌بینی می‌شود حجم بازار جهانی این سرویس از 226 میلیارد دلار در سال 2021 به 995 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. به عبارت دیگر ارزش آن در کمتر از پنج سال چهار برابر می‌گردد.

در ادامه به برخی راهکارهای موجود جهت استفاده موثرتر از این سرویس توسط بانک‌ها و تأمین‌‌کنندگان اعتبار اشاره شده است.

  • ادغام سرویس BNPL در فرآیندهای کسب و کار (حضور در محل مشتری)

امروزه با توجه به تعدد و تنوع اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت، فعالیت شعب بانک‌ها به عملیات خاص و پیچیده محدود شده که نیاز به حضور فیزیکی دارد. BNPL یک راهکار جدید پرداخت است که با کمک سایر ابزارهای فناوری موجود می‌توان آن را در فرآیندهای کسب و کار نظیر انتخاب کالا، فروش، صدور فاکتور و سایر موارد مستقیماً یکپارچه‌سازی کرد.

نکته حائز اهمیت در این خصوص حضور تأمین کنندگان و ارائه دهندگان تسهیلات در مکان و زمانی است که مشتریان به آن نیاز دارند. بحران شیوع ویروس کرونا نیز موجب استقبال بیش از پیش عموم مردم از ابزارهای تجارت الکترونیک شده است. به همین سبب با توجه به فضای رقابتی فزاینده و افزایش حجم فروش، ارائه سرویس BNPL می‌تواند برای کسب و کارها و مشتریان بسیار ایده‌آل باشد.

  • ایجاد جریان درآمدی توسط BNPL

تأمین‌کنندگان اعتبار علی‌الخصوص بانک‌ها، با مفاهیم خطوط اعتباری و اعتبار مصرف‌کننده به صورت کامل آشنا هستند. سرویس BNPL به آنها این امکان را می‌دهد تا روش‌های سنتی را به فرصت‌های جدیدی تبدیل و از پتانسیل بازار تجارت الکترونیک بهره‌مند گردند. این راهکار موجب ایجاد جریان‌های درآمدی جدیدی و افزایش حجم فروش برای خرده‌فروشان نیز می‌شود که جذابیت آن را دو چندان می‌نماید.

  • کاهش هزینه جذب مشتری

یکی از دغدغه‌های موسسات مالی و بانک‌ها این روزها، هزینه بالای جذب مشتری جدید از طریق ابزارها و کانال‌های سنتی است. لذا سرویسی نظیر BNPL به عنوان کانالی جهت جذب مشتریان بسیار جذاب و مقرون به صرفه است. اغلب کاربرانی که از خدمات رایج تجارت الکترونیک نظیر خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌کنند به راحتی به منظور استفاده از این سرویس جذب بانک‌ها و موسسات مالی می‌شوند. سرویس BNPL با ایفای نقش موثر آمیخته با بازاریابی، توان جذب افراد با پرسونای متفاوت را فراهم می‌آورد و در مقایسه با روش‌های دیگر مانند بازاریابی دیجیتال (مدیریت SEO، شبکه‌های جتماعی و غیره) به مراتب ارزان‌تر است.

  • نقطه تماس جدید با گروه­های هدف جدید

امروزه فضای مجازی با فراهم نمودن امکانات متعدد و متنوع توانسته پتاسیل فوق‌العاده‌ای برای متقاعدکردن گروه‌های هدف مختلف ایجاد نماید. با استفاده از ابزارهای در دسترس، انتقال به فروشگاه‌های اینترنتی در کسری از ثانیه صورت می‌پذیرد. طبق مطالعه گروه کانتار 81 درصد از گروه سنی جوان که در فضای مجازی حضور دارند به طور متوسط حداقل یک بار در ماه خرید آنلاین انجام می‌دهند و در کنار آن 70 درصد افراد بین 18 تا 40 سال از گزینه­های تامین مالی به هنگام خرید استفاده می­کنند.

هفته اول خرداد ۱۴۰۱/ شماره ۱۱۹ افق اقتصاد
spot_img

مطالب برگزیده