spot_img

استخدام سلیقه‌ای در پارس جنوبی

 

افق اقتصاد- استان بوشهر میزبان صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی است ولی مردمی که سال‌ها میزبان این صنایع هستند، آنگونه که باید و شاید نصیبی از مواهب آن نداشته‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر از بوشهر نبود تعریف دقیق از نیروی بومی و یا برداشت‌های متفاوت از این مفهوم باعث شده تا گاه حق نیروهای بومی در استخدام‌های پارس جنوبی نادیده گرفته شود. هرچند آمارهای مختلف و متفاوتی از آمار اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی مطرح می‌شود ولی تفاوتی بین ۲۰ یا ۳۰ درصدی که عنوان می‌شود نیست و هر یک از این اعداد که واقعیت داشته باشند، عادلانه نیست.

داستان به سال‌های نه چندان دور برمی گردد. زمانی که نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس با تلاش برای غیر مجاز دانستن اشتغال جوانان استان به‌جز چهار شهرستان جنوبی در پارس جنوبی، انشقاق و افتراقی را مسبب شد و این چهار شهرستان را در حق خواهی‌هایش یکه و تنها کرد؛ دریغ از اینکه به عاقبت تلاشش بیاندیشد.

تناقض‌گویی جایی آشکار می‌شود که مناطقی با فاصله بعضاً ۸۰ کیلومتری مانند لامرد مجاز ولی مناطقی با فاصله ۷۶ کیلومتری چون کنگان غیر مجاز لحاظ می‌شوند! یا در آزمون استخدامی پتروپالایش، شهرستان‌های مهر، لامرد و پارسیان نیز مجاز ولی در آزمون سیکل ترکیبی عسلویه، ردی از کنگان و دیر به چشم نمی‌آید.

در نتیجه ثابت می‌شود که شرکت‌ها به صورت خودمختار دست به تغییر قوانین به نفع خود زده و مسئولان استان بوشهر نیز در عین ناآشنایی با اصل قوانین، مشغول ستاندن حق اشتغال بومیان این استان هستند.

در ماده ۴۷ سند بالادستی برنامه ششم توسعه و همچنین ماده ۳ سند بالادستی مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت که برای تمامی شرکت‌های فعال در صنعت نفت لازم الاجرا است صراحتاً گفته شده که شرکت‌ها در صورتی مجاز به استخدام نیروی غیر بومی هستند که تخصص یا نیروی مورد نیاز در جوامع محلی وجود نداشته باشد لیکن این روزها به جای اصل قراردادن اسناد بالادستی، به اصلاحیه قانونی استناد می‌کنند که در سال ۹۹ توسط مجلس مصوب شد.

بنابر اصلاحیه ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۹۹، یکی از شرایط بومی سکونت حداقل ۱۰ ساله در آن منطقه است که بدین وسیله مرزی بین بومیان این منطقه و بومیان ذیل این قانون در اولویت‌بندی‌ها وجود نخواهد داشت.

از سویی دیگر به گفته سخاوت اسدی مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس آزمون استخدامی شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت، از جمله شرکت‌های پتروپالایش کنگان، توسعه پتروشیمی کنگان، سروش مهستان عسلویه و نگین مهستان کنگان در منطقه پارس جنوبی (کنگان) برگزار می‌شود.

به گفته ایشان شرکت‌های مذکور بر اساس ضوابط و مقررات، از بین متقاضیان واجد شرایط در مقاطع تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس، نیروی انسانی مورد نیاز خود را پس از انجام فرآیند آزمون کتبی، مصاحبه عمومی و تخصصی، معاینات پزشکی، با انعقاد قرارداد طبق قانون کار مدت معین (تأمین اجتماعی) استخدام می‌کنند. علاوه بر این ظرفیت جذب در این آزمون استخدامی بیش از ۲۰۰ نفر است که سهمیه جذب در مقاطع دیپلم و فوق دیپلم به صورت صد درصد بومی استان بوشهر و در مقطع لیسانس و فوق لیسانس به صورت حداقل جذب ۵۰ درصد نیروی بومی خواهد بود.

spot_img

مطالب برگزیده