spot_img
کد 874- 1401/04/24

نرم‌افزار جامع امیرالمومنین علیه السلام در قم،رونمایی شد

قم- مرکز تحقیقات کامپوتری علوم اسلامی قم از نرم‌افزاری با هدف شناخت ابعاد علمی شخصیتی حضرت علی(ع)،به نام نرم‌افزار « نهج البلاغه » رونمایی کرد.
حجت الاسلام مسیح توحیدی، رئیس پایگاه جامع امیرالمومنین، نرم افزار«نهج البلاغه»را نرم‌افزاری کامل و جامع در شرح متن،ترجمه نهج البلاغه و احادیث و روایات گفته شده از زبان امیرالمونین معرفی کرد و گفت: این نرم افزار آماده دریافت و بارگذاری در نسخه وب،موبایل و رومیزی به نشانی
است.imamali.inoor.ir
وی به ویژگی های این نرم افزار اشاره، و تاکید کرد:یکی از ویژگی های این نرم‌افزار دسترسی سریع به متن و ترجمه فراز به فزار نهج البلاغه است،که از 5 نسخه فعلی نهج البلاغه گرفته شده است و درصورت اشتراک نسخه امکان مقایسه وجود دارد.
وی افزود: برای ساخت این نرم افزار از بهترین ترجمه ای که وجود داشته جمع آوری و بهره‌گیری شده است.
این پژوهشگر در خصوص وجود 40 ترجمه از کتاب نهج الباغه افزود:دراین نرم افزار ذیل فراز های نهج‌البلاغه که در اختیار کاربران قرار میگیرد40 ترجمه نهج‌البلاغه در 7بخش، از بخش هایی است که در پایگاه در دسترس کاربران است.
وی همچنین عنوان کرد:پژوهش های لغت بیان و بدیح در خصوص امثال الحکمی که در نهج البلاغه بکار رفته و ویژگی های لغوی در این نرم افزار در دسترس مخاطب است همان طور که میدانید کلام امیرالمونین منحصر به نهج‌البلاغه نیست. سیدرضی مولف نهج‌البلاغه از زاویه دید خود اقدام به جمع آوری بخشی از کلام امیرالامونین کردند لذا ما در بخش دیگری از پایگاه با کوشش فراوان،به جمع‌آوری سایر احادیث پیرامون حضرت علی(ع)عنوان کلام امیر را جمع‌آوری کرده‌ایم که شامل احادیثی است که از امیرالامومنین در مجامع روایی ما ذکر شده اند.
توحیدی به بخش های دیگر نرم افزار اشاره کرد و افزود:از بخش های دیگر این پایگاه پایگاه،کتابخانه پایگاه هست کتاب هایی که در حول محور حضرت امیر وجود داشته و ما توانسته ایم جمع آوری کنیم همچنین مقالات و مجلات علمی پژوهشی در حول محور امیر المونین از سایر ویژگی های این پایگاه است که در دسترس کاربران قرار داده شده است و سایربخش ها که در پایگاه قابل استفاده است رویدادهای تاریخی در محور امیرالمونین است که این رویداد ها زمان حیات امیرالمونین رو از بعثت پیامبر اکرم تا سال 49 هجری شهادت حضرت امیرالمونین را پوشش میدهد و نسخه فعلی پایگاه جامع امیرالمونین قابل استفاده برای مخاطبین ما است.
وی افزود: یکی دیگر از ویژگی هایی که محصولات بر خط مرکز دارد این است که،در حالت آنلاین میتونیم یک محاسبه داشته باشیم نسبت به تعداد مراجعه و مراجعین مراجعینی که زیر نظر مجموعه هستند.
حجت الاسلام توحیدی به احادیث موجود در نرم افزار اشاره کرد وگفت: آماری که ما در حال حاظر در پایگاه میبینیم شامل 74هزار حدیث است.که میدانید این تعداد به معنای کثرت این احادیث نیست وقتی ما در منابع روایمان تقدم وتاخر داریم طبیعتا برخی از احادیث ناظر به برخی از احدیثی است.که در پانویس احادیث قبل ذکر شده ولی ما با رجوع بر منابع روایی که داریم طبیعتا این تکرار را داشته ایم.بنابراین این احادیث را در بخش کلام امیرمونیین گنجاندیم تا این مشکل را حل کنیم.
حجت السلام توحیدی به بخش هایی که در آینده راه اندازی میشود اشاره کرد و افزود:
بخش های غیرفعال فقط عنوان مشخصی دارد از محور های کاری است که برای دوستان تعریف شده و در آینده ارائه خواهد شد.
توحیدی توجه به محوریت بحث ولایت امیرالمونین در نرم‌افزار را یک بحث گسترده و پردامنه دانست و عنوان کرد: ولایت امیرالمومنین یک بحث پردامنه و گسترده ای است که از زاویه های مختلف قابل بررسی و اتفاق نظر است مثلا فضایل امیرالمونین در منابع شیعی و اهل سنت و آیاتی که درشان نزول حضرت علی است و برای ایشان نازل شده است و همچنین به طور خاص محوریت واقعه غدیرخم که یکی از برجسته ترین نماد های ولایت امیرالمونین و نسل ایشان پیامبر اکرم در حجره‌الوداع است این جزو مواردی است که در مجموعه پایگاه اضافه خواهیم کرد.
رئیس پایگاه امیرالمومنین کتاب الغدیر مرحوم علامه امینی را جز منابع قابل پژوهش پایگاه برشمرد و گفت: کتاب الغدیر مرحوم‌علامه‌امینی در بخشی که به واقعه غدیر میپردازد در مرکز به آن پرداخته ایم که در پایگاه هم عرضه خواهد شد این مجموعه محتوایی است که ما در پایگاه ارائه دادیم ودر آینده به آن اشاره خواهیم کرد.
حجت السلام توحیدی تصریح کرد:احدایث موجود در این نرم افزار را از مجموعه بیش از 40 هزار حدیث استخراج کردیم در دسترس عموم قرار دادیم.
وی گفت:در سال 1399 نرم افزار نهج‌البلاغه را راه اندازی کردیم که نسخه موبایلی آن دردسترس نبود ولی در ساخت داده این پایگاه زیرساختی را فراهم کردیم که بتواند خروجی های مختلف مانند وب و نسخه رومیزی را پوشش دهد و امسال از آن زیر ساخت استفاده کرده و نسخه تلفن همراه آن را بارگزاری کردیم.

رئیس پایگاه جامع امیرالمونین در پایان عنوان کرد: قریب به دوهزار مجموعه از دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی به عنوان عضو ویژه شبکه پیش‌خوان نرم افزار های ما هستند به این شکل که این نرم افزار را درسرو خود نصب کرده ومولفین و استاید آنها از آن استفاده میکنند. نرم افزار جامع امیرالامونین مانند همین نرم افزار ها در اختیار موسسات خواهد بود.
حجت الاسلام توحیدی بسیاری از کتابخانه های عمومی شهر‌ها و کافی‌نت های دانشگاه ها و موسسات‌پژوهشی که در رشته های مختلف مشغول به فعالیت هستند عضو این مجموعه عنوان کرد.

spot_img

مطالب برگزیده